• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111706
+
-

علی‌اصغر باباخانی/کارشناس امور شهری:

حمایت تولید از محله‌ها آغاز می‌شود

دیدگاه
حمایت تولید از محله‌ها آغاز می‌شود

 نکته اولْ  اگر بازارکار و تولید مناسب باشد و کارآفرینان و فعالان صنایع و شرکت‌های مختلف با بهره‌مندی از توانمندی و مهارت خود اجناس و کالاهای باکیفیت، استاندارد و ارزانقیمت تولید کنند، چرخه اقتصاد کشور مناسب و مطلوب خواهد بود و به برکت آن بیکاری جوان‌ها و وابستگی خارجی از میان خواهد رفت. این موضوع در شرایطی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که متأسفانه بیماری کرونا، تحریم و فشار اقتصادی از یک‌سو و ورود اجناس خارجی از سوی دیگر بازار کار را دچار بحران کرده است. بدون‌‌ تردید هرچه بازار تولید کالا در محله‌ها داغ‌تر باشد، بیکاری جوانان کمتر شده و وضعیت اقتصادی بهبود پیدا می‌کند. 
 نکته دوم  بیشتر تولیدکنندگان از توان مالی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و علت اصلی آن وجود هزینه‌های مختلفی است که بر دوش آنها سنگینی می‌کند. تصور کنید یک شرکت یا کارخانه تولیدی هرقدر که محصول و کالای بیشتری تولید کند، باید مالیات و عوارض بیشتری بپردازد، اما این موضوع در کشوهای پیشرفته برعکس است، به این صورت که اگر تولیدکننده محصولات بیشتری تولید کند، به همان میزان از تخفیف و کاهش مالیات بهره‌مند خواهد شد و این راز و رمز موفقیت اقتصادی در این قبیل کشورهاست. 
نکته سوم  اگر فرد توانمند و خلّاقی بخواهد برای تولید کالا و اجناس ضروری مردم مغازه یا کارگاهی اجاره کند، با بهای سرسام‌آور و سنگین مواجه خواهد شد. اگر در هر محله و منطقه امکاناتی برای این افراد در نظر گرفته شود، از یک سو توانمندی و خلاقیت آنها بروز پیدا می‌کند و از سوی دیگر نیاز مردم را به گونه‌ای مناسب تأمین می‌کنند و از همه مهم‌تر حس اعتماد و اطمینان مردم نسبت به کالاهای داخلی را بیشتر خواهند کرد. 
 نکته چهارم  درسال‌های اخیر بارها مسئولان و متولیان امر از اهمیت خرید کالای ایرانی سخن گفته و مردم شنیده‌اند، اما واقعیت آن است که تا وقتی حمایت همه جانبه از تولید داخلی انجام نشود، شهروندان نسبت به خرید صددرصدی اجناس داخلی میل و رغبت نخواهند داشت. فعالیت‌های فرهنگی در زمینه رونق بازار داخلی و تشویق مردم به خرید اجناس ایرانی باید ابتدا از خود مسئولان آغاز شود یعنی زمانی که شهروندان برای انجام و پیگیری امور مختلف به سازمان یا ارگانی مراجعه می‌کنند، در آنجا با محصولات و کالاهای ایرانی مواجه شوند. 
 نکته پنجم  توجه به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کلان اهمیت دارد، اما به این معنا نیست که به بنگاه‌های کوچک توجه نکنیم. گاهی وقت‌ها در دل محله‌ها و کوچه‌ها با تولیدی‌هایی برخورد کنیم که ناشناخته و گمنام هستند و وقتی به آنها مراجعه می‌کنیم، با افرادی آشنا می‌شویم که با همت و تلاش خود گامی بلند درعرصه تولید برداشته‌اند و اگر از آنها حمایت و پشتیبانی شود، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. به نظر نگارنده، حمایت از تولید باید از محله‌ها آغاز و به منطقه، شهر و کشور تعمیم پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید